Köpvillkor

---

INFORMATION JULHANDEL:

Förlängt öppet köp till 7 januari
För alla köp som görs fram till julafton gäller öppet köp ända till 7 januari 2020. Det går bra att byta storlek, byta mot andra produkter eller få pengarna åter om så önskas. För dig som planerar att ge bort ett par skor i julklapp så har vi alltid ett helt kostnadsfritt byte av storlek om man inte skulle hitta rätt storlek direkt. För produkter med personlig gravyr gäller ej öppet köp eller bytesrätt.

Leverans före julafton
Beställ senast den 19/12 för leverans innan julafton (så länge fraktbolagen sköter sig, vi kan endast garantera att paketen lämnar vårt lager i tid). För dig som bor norr om Sundsvall tillkommer 1-2 dagar beroende på hur långt norrut du bor. För produkter med personlig gravyr gäller 17/12 som sista beställningsdag för leverans innan julafton.

---


Det skall vara enkelt och bekvämt att vara kund hos oss på Skolyx och därför vill vi här förklara hur det fungerar när du vill handla hos oss.

Snabba leveranser och fri frakt vid köp över 249 kr
Våra lagerförda varor levereras till dig inom 1-3 arbetsdagar. Som speditörer använder vi oss av Postnord och DHL. Små paket levereras direkt i brevlåda eller postfack medan större försändelser aviseras till närmsta ombud baserat på postnummer. Har du specifika önskemål kring leveransen går det bra att kontakta oss innan paketet är skickat så hjälper vi gärna till. Har paketet redan skickats tar fraktbolagen betalt för ändringar och då behöver vi tyvärr också debitera dessa förändringar om sådana önskas.

Avisering sker via epost och/eller SMS till det mobilnummer som angivits vid beställning. Efter beställning skickar vi alltid en orderbekräftelse.
När vi sedan skickar paketet får du ett mail med en spårningslänk för att följa paketet. Om ni inte erhåller dessa, kika i mappen för skräppost så er e-postklient eller mailtjänst sorterat mailen felaktigt.
Även fraktbolagen (PostNord / DHL) skickar avisering via e-post / sms, får ni inte dem kika även efter dem i mappen för skräppost.

Om inte paketet hämtas ut i tid återgår paketet till oss och vi förbehåller oss därmed rätten att debitera de merkostnader detta medför, vilket är 280 kr inklusive moms.
Genom att handla hos oss godtar du ovanstående, att hämta ut ditt paket inom 10 arbetsdagar från det att det skickats från oss.

Säkra betalningar
Att handla på nätet skall kännas tryggt och därför kan du som kund välja mellan ett antal olika säkra och välkända betalmöjligheter.

Betalning via Klarna
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan och klicka på "Slutför köp" godkänner du Skolyx och Klarnas allmänna villkor. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder.

Kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som genomförs av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.

Vid betalning med faktura skickas den till den e-postadress du registrerat hos Klarna. Observera att det kan ta flera dagar innan fakturan skickas, ibland efter att du tagit emot dina varor. Om du inte fått fakturan på mail efter en dryg vecka, kolla i skräppostmappen eller logga in på Klarnas dashboard. Vid fakturabetalning skickas beställningen alltid till din folkbokföringsadress per automatik efter beställning. Detta för din säkerhet som kund. Om man inte har möjlighet att hämta ut paketet på sin folkbokföringsadress går paketet i retur till oss och kostnaden för detta på 280 kr debiteras dig som kund.

Vid beställning av MTO / GMTO (anpassade skor) så skickas fakturan efter beställningen är lagd och ej vid leverans av skorna.

Ångerrätt 
Enligt Distans och hemförsäljningslagen har du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att du ska kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden. Observera att då vi erbjuder fri frakt så har vi ingen möjlighet att bekosta returfrakt vid ånger eller byten. Du kan antingen returnera varorna på egen hand eller beställa en retursedel av oss mot självkostnadspris på 99 kr. Din retur kan du enkelt registrera genom att klicka här.
Du kan också använda konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.

Undantag gäller vid köp av skor där vi erbjuder ett helt kostnadsfritt byte av storlek vid köp inom Sverige. Om man behöver göra fler byten än 1 kan man antingen returnera skorna på egen hand eller få en retursedel till av oss mot självkostnadspris på 99 kr. Vid köp av skor utanför Sveriges gränser bekostas eventuell returfrakt ej av oss. Förbetald returfraktsedel kan köpas i samband med köp för 99 kr. Köper man ett par skor, byter mot en annan storlek och sen returnerar även det andra paret debiteras 99 kr självkostnadspris för själva bytet. Önskar man retursedel även för återlämnandet kan vi ordna detta för ytterligare 99 kr. Retursedel beställs här, den blir gratis om det gäller byte av skor. Har du några frågetecken kring eventuell retur kontakta alltid oss innan på ktj@skolyx.se.
Självklart står Skolyx för returkostnader om någon vara är trasig eller felaktig.
Vid retur oavsett orsak skall vi alltid kontaktas innan så du erhåller korrekt returinformation.
Konsumentverket erbjuder också en mall man kan använda om man föredrar det, den hittar du här. Det är inget krav utan det går lika bra att använda våra ordinarie bytesrutiner.

Vid köp av skor rekommenderar vi dig som kund att ta en titt på skorna och se så det inte förekommer någon detalj som du inte är nöjd med innan du använder dem första gången. Skulle skorna ha använts kan vi ej ta tillbaka skor för att någon estetisk detalj inte är som önskat, detta behöver alltså påpekas till oss innan skorna används. Om man börjar använda skorna har man alltså godkänt utseendet i alla former och skorna går ej att reklamera för produktionstekniska detaljer eller estetiska delar.
Prova skorna på en mjuk matta för att undvika att slita på sulan innan ni vet att ni vill behålla skorna. Om en retur görs med slitage på sula/sulorna kan vi behöva göra avdrag för värdeminskning.

Självklart går det utmärkt att reklamera andra saker om det mot förmodan skulle uppstå under skornas livstid i enlighet med svenska konsumentregler.

När det gäller storlek på skoblock så kan vi inte garantera att en viss storlek till 100% säkerhet passar. Detta då olika skor från olika tillverkare kan skilja väldigt mycket i storlek. Det är också en fråga om personliga preferenser. Vissa vill ha stora skoblock som sträcker ut skon mycket medan vissa föredrar mindre skoblock. Det kan också vara så att en storlek uppfattas som för stor i helt nya skor medan de passar perfekt när skorna gåtts in. Det är helt enkelt omöjligt att ge råd som resulterar i 100% rätt skoblock varje gång då de personliga preferenserna har så stor betydelse. Det är dock väldigt få som inte hittar sin korrekta storlek vid första försöket om man läser igenom vår storleksguide som du hittar här. Om vi skulle erbjuda fri retur skulle detta innebära en prishöjning av samtliga produkter och vi har därför valt att hålla ett så lågt grundpris vi kan utan fri retur. Vill du absolut ha fri retur, erbjuds detta för dig om du betalar med Paypal enligt deras regler på paypal.se/retur där du kan få ersättning för returkostnaden.

Särskilda regler för köp under black friday (start torsdag 10.30 - måndag 23:59, dvs 28/11-3/12):
Kostadsfritt byte av storlek på skor gäller ej, returfrakt kostar 99 kr. Om man använder vår förbetalda retursedel som man får när man registrerat sin retur kommer vi att höra av oss angående betalning via swish av returfrakten på 99 kr.
Öppet köp gäller i 14 dagar för alla erbjudanden på black friday, öppet köp till 7e januari gäller alltså ej på nedsatta varor.

Vid köp till utland tillkommer ny fraktkostnad för utskick av ny vara.


Produkter undantagna från ångerrätt
I de fall du gjort en specialbeställning i form av en MTO/GMTO (Made to order/Group Made to Order) gäller ej ångerrätten. Det är alltså när du själv väljer utförande på en sko och fabriken sedan tillverkar denna unikt just för dig som ångerrätten ej gäller.
Produkter med personlig gravyr produceras och märks exakt enligt dina önskemål, och därför gäller heller ej öppet köp eller bytesrätt på produkter med gravyr.

Förbehåll vid beställning av MTO/GMTO
Vid en specialbeställning  (anpassade skor där du själv väljer läder, sula osv) av skor, så kallad MTO (made to order) / GMTO är leveranstiden cirka 6-8 veckor. Det kan gå snabbare, och den kan uppstå saker som gör att leveranstiden går över tiden. Det är inte vanligt men vid beställning av MTO kan vi av naturliga skäl inte garantera leverans inom exakt 8 veckor utan detta är en uppskattad leveranstid. Det är därför ej möjligt att ångra en MTO-order även om leveranstiden överstiger 8-10 veckor. Vid beställning av MTO / GMTO erläggs alltid köpesumman i förskott i sin helhet om inte annat avtalats. Även vid betalning med faktura så betalas denna inom 14 dagar efter beställningen och ej vid leveransen av skorna. Maila oss gärna på ktj@skolyx.se om du har fler frågor eller funderingar kring MTO.

Retur av använd vara
Sedan 2014 gäller en ny lag i hela EU. Denna lag innebär kortfattat att du som konsument har rätt att returnera en produkt även om du har testat den och varan är i använt skick. Exempel på hur detta kan fungera i praktiken (där vi överdriver lite för att vara övertydliga):

Om du köper en skoborste av oss och använder den för att borsta av dina leriga skor men vill sedan häva köpet. Du kontaktar då oss precis som vid en vanlig retur och meddelar att du vill returnera en använd produkt. När produkten är returnerad till oss kommer vi se vilket skick den är i och göra en bedömning av hur mycket vi skulle kunna sälja den begagnade produkten för. Återbetalning kommer sedan ske till dig som kund med avdrag för den värdeminskning vi bedömer att användningen medfört.

Det går alltså bra att även utnyttja ångerrätten för använda produkter hos oss, men då ej få full återbetalning.

Personuppgiftspolicy
De personuppgifter som du anger när du handlar hos oss kommer ej att spridas till tredje part. Din e-postadress används vid beställning för att skicka sändningsnummer så du kan spåra ditt paket och till ditt mobilnummer om du anger detta kommer sms-avisering att ske när ditt paket finns att hämta ut. Väljer du att betala med Klarna godkänner du deras personuppgiftspolicy.

Integritetspolicy - GDPR
När du väljer att handla på nätet så lämnar du ifrån dig information om dig själv för att vi skall kunna leverera ditt paket. I denna policy går vi igenom hur vi behandlar de uppgifter du lämnar till oss.

GDPR - DINA RÄTTIGHETER
General Data Protection Regulation ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj, det är en EU-förordning som reglerar hur personuppgifter skall behandlas.

HUR VI HANTERAR DEN INFORMATION VI SAMLAR IN
Vi samlar in så lite information som krävs för att kunna leverera din beställning.

Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner Klarna ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.

När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Klarna eller BABS och Swedbank sköter kortbetalningar åt oss. För att betala utanför Klarna Checkout behöver beställningen göras via vår engelska sajt.

Dessutom behöver vi veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

VAD ANVÄNDS INFORMATIONEN TILL?
Informationen används för att kunna ta hand om din beställning och skicka den till dig. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information om din order till dig samt vårt nyhetsbrev om du anmält dig till detta (självklart helt frivilligt). Det finns alltid en länk längst ned i vårt nyhetsbrev om du vill bli borttagen.

HUR LÄNGE SPARAR NI INFORMATIONEN?
Vi sparar information då detta krävs enligt svensk lag och kraven på bokföring. Skattemyndigheten ställer krav på oss som vi följer enligt svensk lag.

VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?
För att kunna leverera ditt paket och hålla vår service till dig som kund samarbetar vi med välkända och välrenommerade företag enligt nedan.
Swedbank - För dig som väljer att betala med Swish, kort eller direkt till oss
Klarna - För dig som väljer att betala med Klarna
Postnord och DHL - Fraktbolagen behöver veta vart de skall leverera ditt paket
Mailjet - System för att leverera mail tryggt och säkert

DATASKYDDSANSVARIG HOS SKOLYX
Vill du ta kontakt med dataskyddsansvarig kan du maila till: info@skolyx.se, bolaget Mode i Europa AB är dataskyddsansvarig.

DINA RÄTTIGHETER
Du har flera rättigheter i och med GDPR. Vi har alltid respekterat våra kunder så för oss spelar det inte så stor roll förutom att det nu är lagkgrav.
Du har rätt att bli bortglömd/raderad.
Du har rätt till registerutdrag.
Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.
Du har rätt till dataportabilitet.
Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter.
Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter till Datainspektionen. 

Cookies
Vi använder cookies för att identifiera besökare som unika men anonyma individer. Detta för att underlätta för dig som kund, t.ex genom att de varor du lägger i din kundvagn sparas en tid för att underlätta vid framtida besök. Maila oss gärna om du har mer ingående frågor kring cookies.

Övrigt
Skolyx förbehåller sig rätten till ändring av all information inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a att ett försäljningobjekt utgått har Skolyx rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Skulle det vara något som känns oklart eller om ni fortsatt har några frågor eller funderingar är det bara att kontakta oss så återkommer vi till dig inom kort!

For international customers: Please note that this is the swedish terms and conditions. Please change language by clicking the flag at the top of the page to read the terms specific for EU countries.