Allt om Goodyear-randsydda skor

Den Goodyear-randsydda konstruktionsmetoden är ett relativt avancerat sätt att bygga skor på som kräver hög hantverksnivå, som ger tåliga skor och som enkelt kan sulas om många gånger. Lär dig allt om Goodyear-randsytt i den här guiden.

Vad är Goodyear-randsydda skor?

Det handlar om en konstruktionsmetod där stommen i skorna är en bindsula inne i skon, i denna (eller i en kanvasremsa kallad plirband som är fastlimmad i bindsulan) fästs ovanlädret och en läderremsa som kallas för rand, det görs med en randsöm. Yttersulan sys sedan fast med en sulsöm i själva randen som löper runt skon, antingen hela vägen runt eller bak till klacken är vanligast. Det ger en vattentålig sko som är enkel att sula om, då bindsula, ovanläder och rand - själva stommen på skon - kan behållas intakt när man sprättar bort sulsömmen och byter yttersulan.


Beskrivning av den Goodyear-randsydda konstruktionsmetoden.


En randsydd sko med gummisula, gjord för vårt egna märke, som tillverkas helt i Spanien. Observera att sömmen som syns inte är själva randsömmen, den är inne i skon.

Historien om Goodyear-randsydda skor

Goodyear-randsömmen förknippas inte med dess uppfinnare, August Destouy, utan med Charles Goodyear Jr. (son till namnen som uppfann det vulkaniserade gummit), som gjorde den känd. Destouy uppfann maskinen 1862 och sålde patentet till James Hanan, som inte hade resurser att sprida tekniken. Hanan tog hjälp av Goodyear Jr., en maskinexpert, som förbättrade maskinen och lanserade den 1876. Den blev snabbt populär för tillverkning av randsydda skor, särskilt tack vare industrialisering och elektrifiering, vilket gjorde produktionen snabbare och billigare.


Avdelning för randsömnad i en skofabrik tidigt 1900-tal. Bild: Wikimedia Commons / Covert

Goodyear-randsöm ersatte handrandsöm på många håll, och effektiviteten ökade ytterligare när flera företag inom skotillverkningsindustrin samlades under United Shoe Machinery Cooperation och en hel maskinpark för tillverkningen av den här typen av skor sattes samman. Idag finns det bara ett fåtal tillverkare av Goodyear-symaskiner och liknande i världen kvar, då de flesta gått över till simplare, billigare konstruktionsmetoder. 

Hur Goodyear-randsydda skor tillverkas

För att tillverka Goodyear-randsydda skor krävs relativt många steg i tillverkningen. Exakt hur många beror på hur man räknar, om man tar med minsta lilla moment blir det ett par hundra, om du tar med varje arbetsstation betydligt färre. De större delarna görs alla med maskin, vissa moment under tillverkningen görs för hand, i regel kan man säga att ju dyrare skorna är, desto fler handgjorda och avancerade moment ingår.

Först skärs delarna till skornas ovandel ut och sys ihop med speciella symaskiner. På randsydda skor är det i regel både ett ytterläder och ett foderläder, med förstärkning emellan, vilket bidrar till hållbarheten samtidigt som andningsförmåga bibehålls.

Nästa steg är att man fäster bindsulan i botten på en läst, själva formen på skorna, och med maskiner dras ovanlädret över lästen och pinnas fast i bindsulan, i väntan på den permanenta sömmen. Sedan sys ovanlädret, bindsulan och randen (läderremsa som löper runt skon) ihop med själva randsömmen, det görs med en Goodyear-symaskin. Man fäster en gelänk i hålfoten för stadga, oftast i metall, och fyller det hålrum som blir mellan bindsula och yttersula med en korkmassa.


Här sys randen fast i ovanläder och bindsulans plirband med en Goodyear-symaskin, detta i Yankos fabrik i Inca på Mallorca.

Därefter trycks yttersulan dit och sys fast med en sulsöm, det görs med en Rapid-symaskin. Görs en stängd sulkanal i en lädersula lägger man ned och limmar fast ritsläppen så sömmen inte syns undertill. En oftast färdigbyggd klack fästs, kanterna trimmas och görs fina, och skorna får sin slutfinish och putsas upp. Genom hela tillverkningen så används inte bara sömmar och spik, utan på många ställen klister och lim, det har man på alla skor, även sydda konstruktioner. Lästen dras ut ur skon och man sätter dit en fodersocka som i regel täcker bakre halvan av skons bindsula inuti (för att bibehålla högsta möjliga andningsförmåga).


Kanter slipas till i TLB Mallorcas fabrik. Här är en sko med stängd sulkanal, där sömmen undertill göms inuti lädersulan.

Randsydda skor kan också tillverkas helt för hand, där alla moment utöver sömnad av ovanlädret - alltså pinning, randsöm, sulsöm, klack etc - görs för hand med syl, nål, tråd, hammare och andra handverktyg. Våra kängor från Midas Bootmaker görs för hand. Våra skor under märkena Skolyx, Yanko och TLB Mallorca är alla Goodyear-randsydda, om inte andra konstruktionsmetoder anges som för exempelvis våra sneakers eller Belgian loafers.

Hur ser man om ett par skor är Goodyear-randsydda?

En vanlig missuppfattning är att sömmen som löper på utsidan ovanpå sulkanten är randsömmen, men det är alltså sulsömmen, även kallad Rapid-söm. Det är också vanligt att tillverkare gör skor med sulsömmar som bara är dekorativa, för att de ska se ut som randsydda skor.

Det krävs en del kunskap för att helt kunna säkerställa om ett par skor är Goodyear-randsydda eller inte, men det man ska titta på är följande:

- Tittar du inuti skon så syns ingen söm i bindsulan. Är bindsulan täckt med en hel fodersocka kan man känna efter en söm ute i kanterna på skons främre del. Finns en söm är skorna vanligtvis durksydda (där en söm går rakt igenom bindsula, ovanläder och yttersula) eller gjorda med Blake / Rapid-konstruktion (där bindsula, ovanläder och en mellansula fästs med durksöm, sedan mellansula och yttersula med en sulsöm på utsidan likt på en randsydd sko).

- På utsidan ska en söm löpa längs ovansidan på sulkanten runt åtminstone främre delen på skon. Om skorna har en öppen kanal undertill så kan man se att sömmen ovanpå skon och den undertill har samma stygntäthet. Om de är olika upptill och undertill, så är det i regel bara en dekorativ söm på ovansidan, medan sömmen man ser under är durksömmen som går hela vägen in i skon. Om det inte syns någon söm undertill, kan skorna antingen bara vara limmade, eller om de har lädersula så kan man ha dolt sömmen i en kanal och täckt över. Då kan det vara lurigt avgöra helt, men är det bara dekorativ söm så är stygnen på ovansidan oftast väldigt jämna och exakt lika långt från kanten hela vägen, medan om det är en riktig sulsöm så är den lite mer ojämn.


Här syns sulsömmen ovanpå randen på en randsydd sko.

För mer information om olika delar av skor, konstruktion och tillverkning, kolla in vårt Skolexikon.

Hos oss hittar du Goodyear-randsydda skor från SkolyxYanko och TLB Mallorca, de tillverkas alla helt och hållet i Spanien. Vi har också handrandsydda kängor från Midas Bootmaker, som görs i Indonesien.
Hela vårt utbud av randsydda skor hittar du här.