Vanliga frågor

Vad är fraktkostnaden och leveranstiden till mitt land?

När du har lagt något i din kundvagn - gå till kassan för att se vilka transportörer som är tillgängliga för ditt land och kostnaden samt tröskeln för fri frakt (om tillämpligt) och leveranstiden.


Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse?

Om en order har behandlats korrekt får du alltid en orderbekräftelse skickad till den e-post som registrerats på ordern. Kontrollera skräppostmappen i din e-postklient, ibland hamnar e-postmeddelandet där. Det finns också en möjlighet att du har skrivit fel i e-postmeddelandet, om du misstänker att så är fallet kontakta oss på ktj@skolyx.se så hjälper vi dig.


Hur är läget när du beställer julklappar?

Du kan byta/returnera varor fram till den 7 januari 2026. Observera att produkter med personlig gravyr inte kan returneras eller bytas.

Leveranstiderna anges på vår sida med leveransinformation. Lägg till 2–3 dagar till den leveranstid som gäller för din destination för att vara säker på att varorna hinner fram till jul (förutsatt att transportföretaget håller sina leveranstider). OBS: För personliga graveringar, lägg till ytterligare 5 dagar för att vara säker på att varorna hinner fram i tid.


Vilka villkor gäller under Black Friday-rean?

Påfyllnadsavgift på €10 ($10 exkl. moms) för varje returnerat par skor som ingår i Black Friday-kategorin (exklusive svenska kunder). Kommer att dras av från återbetalningen. Ingen kostnad om byte sker till annan storlek. Retur eller byte måste göras inom 14 dagar från leverans för produkter i den kategorin (alltså inte förlängt över jul).


Jag skulle vilja göra en retur, hur går jag tillväga?

Vi erbjuder 14 dagars retur- och bytespolicy. Om ditt köp inte passar perfekt kan du byta eller returnera det inom 14 dagar för full återbetalning eller byte. Varan och förpackningen (om tillämpligt) måste vara i sitt ursprungliga skick

Alla returer måste registreras i vår returportal där du enkelt får vägledning och all information om processen: Klicka här för att gå till vår returportal för att registrera en retur, ett byte eller en reklamation.

För mer information om returhantering etc, se den här sidan.


Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

För internationella kunder erbjuder vi trygga och säkra betalningar via PayPal eller via Adyen med Visa, Mastercard, American Express och flera andra lokala betalningsalternativ. Din kreditkortsinformation är aldrig synlig för oss och transaktionen är krypterad för att säkerställa högsta möjliga säkerhet för dig som kund.

I Sverige och Norge erbjuder vi säkra betalningar genom Klarna och Swish.


Jag bor utanför EU, hur tar jag bort momsen?

Om ditt land är förvalt längst upp till höger i valutaväljaren med flaggikonen och det inte är medlem i EU eller Norge kommer priserna automatiskt att anges utan moms.

Om du vill jämföra med/utan moms - välj ett land inom EU eller utanför EU för att se skillnaden. (Jämför till exempel Spanien och Schweiz).


Kan jag få paketet levererat till en annan adress än min egen?

Absolut, du skriver bara in namn och adress till den person du vill ska ta emot det, men din egen info på betalningsinfo.


Jag har problem med att betala med PayPal / Kortbetalning eller annat betalningsalternativ?

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ, om ett av betalningsalternativen inte fungerar kan det bero på olika lokala säkerhetsåtgärder från din bank. Om till exempel PayPal inte fungerar, försök då att betala med kort via Adyen eller något av de andra lokala betalningsalternativen.

Om du behöver hjälp finns vi alltid här för att hjälpa dig, kontakta oss bara på ktj@skolyx.se så hjälper vi dig gärna.


En produkt var skadad när den levererades, vad gör jag?

Om du får en produkt som är skadad eller felaktig kommer vi naturligtvis att täcka returkostnaden och skicka en ny / korrekt artikel tillbaka till dig. Observera att vi alltid reparerar eller byter ut varor som har något problem, det är inte möjligt att kräva återbetalning på grund av något problem, vårt första mål är alltid att leverera en bra produkt som du har beställt. För att lämna in ett klagomål för en felaktig vara, gå till vår returportal och registrera den.

Klicka här för att komma till returportalen.


Vilken valuta använder ni?

Valutan för ditt land visas längst upp till höger om du klickar på flaggsymbolen. Vi erbjuder betalningar i Euro, USD, SEK, DKK, NOK och inom kort även GBP.

Observera att ingen valutakonvertering sker från valutan för ditt land, om du har EUR som valuta för ditt land kommer du att faktureras i EUR. Ingen valutakonvertering görs från vår sida från den valda valutan.


Kan ni skriva ner ordervärdet för att undvika tull?

Vi uppger alltid det faktiska ordervärdet och skriver inte ner något värde för att undvika tull etc. Detta beror på många anledningar, till exempel om det skulle uppstå problem, till exempel ett paket som försvinner, kan många problem uppstå om du inte har registrerat rätt ordervärde. Och på Skolyx följer vi alltid regler och tar inga genvägar, vare sig det gäller kvaliteten på produkterna, arbetsmiljön hos våra leverantörer, att registrera saker korrekt och så vidare.

Eventuella lokala avgifter i form av moms, tull, skatt, administrativa avgifter etc. kan tillkomma beroende på reglerna i ditt land. Detta är något som vi inte tar ansvar för, om du är osäker är du välkommen att maila oss på ktj@skolyx.se så kan vi informera om våra tidigare erfarenheter från tidigare beställningar från ditt land.


Varför kan jag inte beställa vissa produkter?

Vissa produkter som vi säljer, t.ex. gasflaskor, kan inte skickas med flygfrakt eftersom de innehåller brandfarliga ämnen. Därför har vi spärrat köp av dessa i länder där vi inte kan skicka dessa varor.


Var hittar jag returadressen?

När du har registrerat din retur/bytesvara i vår returportal får du all information du behöver för att skicka din retur till oss.