Köpvillkor

Frakt och leveranser

Vi skickar över hela världen och erbjuder många olika fraktalternativ beroende på ditt land.

Du kan alltid klicka på kundvagnsikonen när du har något i din kundvagn för att se fraktalternativen och kostnaderna i kassan. Om det finns ett gratis fraktalternativ tillgängligt för ditt land visas det också där. För närvarande erbjuder vi fri frakt från ett visst tröskelvärde för kunder i Europa och USA.

Leveranstid

Beställ före kl. 12.00 (CET - centraleuropeisk tid), måndag-fredag, så skickas din beställning samma dag. Du kan se den beräknade leveranstiden till ditt land för varje leveransalternativ i kassan.

Momsavdrag

Vi skickar över hela världen med FedEx och DHL Express och drar av moms på alla inköp från länder utanför EU. Se bara till att ditt land längst upp till höger vid landsflaggalternativet är valt, så kommer priserna att listas utan moms om ditt land ligger utanför EU (utom Norge där all moms, tull och avgifter redan ingår).

När du beställer produkter från oss är det du som ansvarar för att produkterna får importeras till ditt land. Detta gäller om ditt land har några speciella begränsningar när det gäller läderskor etc. Om vi stöter på fraktkostnader på vår sida som är större än genomsnittet (till exempel för avlägsna områden etc.) förbehåller vi oss rätten att kontakta dig och meddela dig om vi behöver ytterligare fraktkostnader för att skicka paketet. Naturligtvis är du fri att avbryta beställningen om du inte godkänner den uppdaterade fraktkostnaden.

Eventuella lokala avgifter i form av moms, tull, skatt, administrativa avgifter etc. kan tillkomma beroende på reglerna i ditt land. Detta är något som vi inte tar något ansvar för, om du är osäker är du välkommen att mejla oss så kan vi informera om vår tidigare erfarenhet från tidigare beställningar från ditt land. Om du nekar ett paket efter att det har skickats från oss av någon anledning, till exempel om du tycker att moms- / tullkostnaden är för hög, ändrade dig etc, kommer vi att dra av följande kostnader för paketet när det kommer tillbaka till oss: Fraktkostnad från oss till dig, kostnad för nekat paket €30, fraktkostnad tillbaka till oss och hanteringsavgift när det kommer tillbaka på 25€. Fraktkostnaden är den verkliga kostnaden som vi betalar till fraktbolaget, inte den fraktkostnad som vi tar ut för en vanlig beställning till dig som kund (eftersom den är mycket lägre jämfört med vad vi faktiskt betalar).

Våra leveranstider är baserade på information och ledtider från fraktbolagen, förseningar i fraktbolagens leveransprocess är inget vi kan garantera inte kan hända, och förseningar i leveransen är inte en anledning att kunna avvisa paketet eller skicka tillbaka det gratis.

Betalningsinformation

För internationella beställningar erbjuder vi trygga och säkra betalningar via Paypal och Adyen med många olika alternativ som Visa, Mastercard, American Express, Google Pay, Apple Pay och många fler. Din kreditkortsinformation är aldrig synlig för oss och transaktionen är krypterad för att säkerställa högsta möjliga säkerhet för dig som kund.

I Sverige erbjuder vi säkra betalningar genom Klarna och Swish.

Returer

Du kan annullera din beställning och returnera den till oss inom 14 dagar efter att du mottagit dina produkter. Om du vill returnera en produkt, besök denna sida och registrera din retur: Skolyx returportal.

Returfrakten betalas av dig som kund om du vill returnera din(a) produkt(er). Vi återbetalar endast produktens värde, inte fraktkostnaden. I sällsynta fall kan en produkt anlända i skadat skick på grund av fraktbolagets hantering. Om så är fallet kommer vi naturligtvis att återbetala dig eller skicka dig en ersättningsprodukt utan kostnad.

Om du avbeställer din beställning innan den har skickats ut kan vi försöka stoppa den, på kreditkort / PayPal-beställningar betalar vi en transaktionsavgift till processorn, det är cirka 5% och dessa dras av från din beställning om du avbeställer den innan den skickas. Se till att inte lägga beställningar om du inte är säker på att du vill ha den skickad till dig.

Om du beställer stora mängder skor bara för att kontrollera och returnera hela ordern eller mer än 70%, tar vi också ut en avgift på 5% för detta från återbetalningssumman som dras av vid retur. Detta gäller när du beställer 3 par skor eller mer och returnerar mer än 70% av beställningen utan att byta ut skorna till andra par. Denna term är bara för att undvika att vissa människor beställer många par, provar skorna och sedan returnerar dem vilket innebär att vi måste betala mycket kostnader för frakt och transaktion. Om du är orolig eller har några frågor om detta, låt oss bara veta i förväg innan du beställer. Den enda anledningen till detta är att undvika att förlora en massa pengar på några få kunder som beställer stora mängder skor bara för att prova. Om vi inte tog ut någon avgift för detta skulle andra kunder behöva betala dessa kostnader. Om du är orolig för storleken är det bara att kontakta oss så hittar vi en kostnadsfri lösning så länge du avser att köpa skor att behålla.

Alla returer måste tas emot på samma sätt som den skickades ut med originalförpackningen i originalskick.

Om en produkt har någon defekt eller problem på något sätt måste du kontakta oss direkt när du packar upp den (så att vi vet vid retur också). Det är också INNAN du använder den så att vi kan se till att få tillbaka skorna / produkten i helt nytt skick så att vi kan 1. Reparera problemet och skicka tillbaka dem 2. Ersätt dem med en ny artikel. 3. Om inte 1 & 2 är möjligt kommer vi att se om det är möjligt att återbetala beställningen. Det är inte möjligt för kunden att välja mellan dessa, vårt första mål är alltid att leverera en produkt till konsumenten som är i gott skick. Om du får en produkt med något som anses vara ett fel kommer vi alltid att reparera eller byta ut dem åt dig, det är inte möjligt att ha återbetalning och gratis retur, om du föredrar återbetalning måste du betala för returfrakten själv. Vi kommer endast att göra full återbetalning med gratis retur om vi inte kan reparera eller byta ut produkten.

Observera att varorna måste returneras i oanvänt skick. Om du beställer skor, prova dem försiktigt på en matta. Om vi får tillbaka varor i begagnat skick kan du bli skyldig att betala mellanskillnaden mellan varans nyvärde och dess uppskattade dagsvärde. Du får inte returnera underkläder.

Om du inte hämtar ut ditt paket från ditt utlämningsställe eller om fraktbolaget misslyckas med att leverera din produkt (de gör 3 försök) och produkten skickas i retur, debiterar vi 280 kr för de extra kostnader som kommer att hamna på oss.

För skor har vi fritt byte av storlek inom Sverige, Danmark och Norge. Om du beställer från ett land utanför Sverige står vi inte för returkostnaden.

Den enda produkt som är undantagen från ovanstående är när du köper en MTO (Made to order) eller GMTO (Group Made to Order) och graverade produkter. Detta innebär att du väljer exakt hur dina skor ska se ut och de produceras skräddarsydda för dig. I detta fall är det inte möjligt att returnera skorna till oss (med undantag för byte av storlek på GMTO). Vi skickar dessa beställningar till fabriken och därför är det inte möjligt att avbeställa beställningen efter att beställningen har lagts hos oss.

Eftersom MTO-skor tillverkas av fabriken kan misstag inträffa, det kan vara att vissa detaljer saknas eller fel som tvingar skorna att göras om. Eventuella förseningar på grund av fabriksfel måste accepteras när du beställer MTOs. Det händer sällan men med tanke på vår prisklass kan vi inte göra återbetalningar eller kompensationer på grund av förseningar i tillverkningen. Genom att beställa en MTO är du medveten om detta och kommer inte att ställa några kompensationskrav på oss. Naturligtvis försöker vi alltid tillverka MTO:erna så snabbt som möjligt och förseningar är mycket mycket sällsynta.'

För graverade produkter är det inte möjligt att byta eller returnera på grund av personaliseringen. Om det behövs rekommenderar vi att du beställer produkterna utan gravyr först för att säkerställa att storleken är korrekt.

När en order läggs behandlas den direkt i vårt logistiksystem. Om du vill avbeställa din order (om du till exempel gör det av misstag) även innan den skickas ut från vårt lager kommer vi att dra av 5% av orderns värde för betalnings- och administrationsavgifterna i samband med detta när vi gör återbetalningen. Detta gäller endast om en order annulleras inom 24 timmar efter att den har lagts och gäller endast för order utanför Sverige.om en order försenas från oss och du vill annullera den är det naturligtvis ingen kostnad. detta är bara för att förhindra att människor lägger stora order och sedan annullerar dem på en timme vilket är mycket kostsamt.

För returer rekommenderar vi att du använder våra returetiketter som vi erbjuder. Om du väljer att skicka med annan tjänst som Posten etc är det viktigt att du deklarerar det som en retur och hänvisar till den ursprungliga försändelsen. Om vi blir ombedda av Posten att stå för eventuella kostnader för att ta emot paketet måste dessa betalas av dig som kund om du vill att vi ska ta emot paketet. Nästan alla tjänster som National Post erbjuder inkluderar inte full leverans till Sverige, vilket vanligtvis innebär att Swedish National Post tar över leveransen i Sverige och tar ut ytterligare avgifter. Detta är vanligtvis cirka 30 USD i administrativa avgifter, och om du inte deklarerar försändelsen korrekt kan moms och tull också läggas till. Alla dessa avgifter är något vi måste dra av från återbetalningen eller ha betalat av dig som återvändande kund om det inträffar. Observera att det är därför vi starkt rekommenderar dig att använda våra returetiketter för att se till att allt går så smidigt som möjligt.

Sekretessinformation

När du lägger en beställning hos oss lagras och används din personliga information endast för att skicka ditt paket och din spårningsinformation. Vi kommer aldrig att dela din information med andra företag än de som ingår i leveransen av dina produkter (till exempel DHL, PostNord, PayPal etc.)

Integritetspolicy - GDPR

VAD ÄR SYFTET MED DENNA POLICY?
Denna policy är till för att förklara hur vi (Mode i Europa AB) samlar in, använder och skyddar den information som du delar med oss. Vi följer EU:s allmänna dataskyddsförordning, GDPR.

VILKEN INFORMATION SAMLAS IN?
Vi samlar in information som behövs för att leverera paket till dig. Namn, adress, e-post och telefonnummer E-post och mobiltelefonnummer används för att vi ska kunna skicka spårningslänk och för att fraktbolaget ska kunna nå dig när de ska leverera ditt paket.

HUR KOMMER NI ATT ANVÄNDA INFORMATIONEN?
Vi kommer inte att samla in mer information än vad som behövs för att leverera ditt paket.

HUR LÄNGE KOMMER NI ATT LAGRA INFORMATIONEN?
Enligt svensk lag behöver vi spara information för bokföringsändamål i 7 år. Information som vi använder för nyhetsbrev och/eller marknadsföring kommer att sparas tills du ber oss att ta bort den. På begäran kommer vi att ta bort ditt nyhetsbrev/marknadsföringsinformation.

KOMMER NI ATT DELA MED ER AV MIN INFORMATION?
Nej, vi kommer endast att använda informationen själva och endast dela med oss till fraktbolag när det behövs för att leverera dina paket.

Vi har rutiner för att se till att din information lagras säkert och att vi följer svenska regler.

VAR LAGRAR NI MIN INFORMATION?
Vår information lagras på servrar som är placerade i Sverige.

VILKA ÄR MINA RÄTTIGHETER?
Rätt till information: Du kan be oss om en kopia av den information vi har.
Rätt till rättelse och radering: Vi vill alltid ha korrekt information och du kan kontakta oss för att få din information korrigerad eller borttagen.
Rätt att ändra opt-in: Om du vill kan du alltid kontakta oss om du vill bli borttagen från vår nyhetsbrevslista. Det finns också alltid en avregistreringslänk längst ner i våra nyhetsbrev.

Om du har några frågor eller önskemål om vår policy är du välkommen att mejla oss på ktj@skolyx.se.

COOKIES
Vi använder coockies för att identifiera dig som kund som en unik men anonym besökare. Detta är bara för att underlätta för dig som kund och spara din kundvagn till framtida besök.

ÖVRIGT
Skolyx har rätt att ändra all information inklusive priser, specifikationer och information om ett fel har uppstått.

Vi är medvetna om att shopping online är väldigt annorlunda beroende på var du befinner dig och vilket land du bor i, tveka inte att kontakta oss på ktj@skolyx.se om du har några frågor.

Vi är här för att hjälpa dig och ser verkligen fram emot att hjälpa dig på alla sätt vi kan.