Besök i vår sneakersfabrik i Portugal


När vi på Skolyx skulle utveckla vår linje med premium sneakers, trainers och runners behövde vi hitta en fabrik som var flexibel och beredd att lägga ned lite extra arbete på varje sko. Vi hittade precis vad vi sökte i ett samhälle en bit utanför Porto i Portugal, där Pedro och João, far och son, driver en liten fabrik. Häng med på ett besök och lär mer om hur sneakersen tillverkas, och vad som gör att de skiljer sig mot det mesta andra på marknaden, allt i text, bild och längst ned film.

Av naturliga skäl samlas ofta produktion av en typ av produkt inom ett geografiskt område. Det handlar dels om att kunskap förs vidare till människor här, dels om att praktisk infrastruktur som leverantörer av delar, service av maskiner och så vidare samlas. Kända områden för skotillverkning i Europa är Northampton i England, Marche i Italien och Almansa och Mallorca i Spanien – samt Porto-distriktet i norra Portugal. Här finns fortfarande flera hundra små och stora skotillverkare av alla typer av skor, och kunskapen i skotillverkning är enorm.

Porto-distriktet i Norra Portugal är en tummelplats för skotillverkning.

I den lilla fabriken jobbar cirka 20 anställda.

I ett kvarter med en blandning av villor, lägenhetshus och mindre fabriksbyggnader i utkanten av ett mindre samhälle ligger fabriken, som ser ut lite som en sockerbit med en rektangulär form och ljusgrå färg. Här bäddas hammarslag och symaskinsrassel in av ett konstant brummande och surrande från olika små och stora maskiner. Överallt står skor uppradade i olika steg av tillverkningsprocessen. Här leds en personalstyrka på knappt 20 personer av Pedro och hans pappa João. Det faktum att det är en relativt liten fabrik är en del i vad som gjort vårt samarbete så välfungerande, då de kan vara flexibla och enkelt kan lösa grejer på ett bra sätt.

Lästerna som skorna byggs på.

Högkvalitativt material är stommen i alla bra skor.

Vi använder kromfritt slätt kalvläder, fin kalvmocka och vegetabiliskt garvat foder från Italien.

Delarna för skorna stansas ut.

Det kan se lätt ut, men att utnyttja materialet utan att tumma på kvaliteten kräver skicklighet.


För det vi var ute efter var något som väldigt få sneakerstillverkare gör, vilket innebar att fabriken dels behövt sourca material som de vanligtvis inte använder, dels behövt lösa vissa konstruktionsdetaljer på nytt sätt. Exempelvis ville vi använda hälkappor i salpa / leather board som formar sig bra efter foten, istället för plastkappor som är standard på den här typen av skor. Det innebar att fabriken behövde göra om hur de gjorde sina bakkappor då salpa och plast har olika egenskaper.

Ett vanligt problem med sneakers och trainers är att det som kallas lasting board, en sorts mellansula som man bygger skon kring innan sulan fästs, nästan alltid är gjord i papp. Den syns inte under iläggssulan så det är en sak man gärna sparar in på, men problemet är att svett och annan fukt löser upp mellansulan så den smulas mer eller mindre sönder tillslut. Även på riktigt dyra sneakers som har fina ovanläder tar man nästan alltid den här genvägen, och det är den del på skorna som går sönder först. Att byta ut pappen mot läder kostar en del extra vid produktionen, men ger i sin tur en betydligt längre livslängd till skorna. Fabriken hade inte lasting boards i läder, men i och med att man huserar i Portugals skocentrum kunde man få tag på det för att använda i våra skor.

Ovandelarna sys ihop.

Som i stort sett all tillverkning av bättre skor görs vissa delar för hand, vissa delar med olika maskiner.

Här förbereds hälkapporna i salpa / leather board.

Färdiga ovanläder.

På liknande sätt kan de arbeta flexibelt och effektivt när det gäller andra delar till skorna. De tjocka iläggssulorna vi var ute efter fanns inte, men den ökade komforten de medför ville inte vi tumma på trots en högre kostnad, och de kunde tillverkas av en fabrik som ligger i ett närliggande samhälle. Och yttersulorna görs också i området, i en större fabrik som kommit långt i såväl arbetet med att återanvända spillmaterial som effektiv energiförbrukning med exempelvis solceller och återanvändande av spillvärme.

På flera håll i den lilla sneakersfabriken finns lådor med material som är märkta Skolyx, då det är sådant som inga andra av deras kunder använder. Pedro berättar att han uppskattat att jobba med oss, då vi går in så i detalj på skorna och inte lämnar något åt slumpen. Det har gjort att de utvecklats också, och gör vissa delar för andra kunder på ett bättre sätt idag än innan. Så har det varit med de andra skofabriker vi jobbar med också, vi är inne och pushar dem på detaljer som vi med vår djupa skokunskap vet gör skillnad i längden, även om det kanske inte ens syns i alla fall.

Innan ovanlädren pinnas förformas hälkapporna.

Sedan pinnas ovanlädren över lästerna. Tåpartiet och hälpartiet dras med maskin.

Midjan pinnas för hand.

På plats.

Längst in i fabriken hittar vi läderförrådet. Här ligger rullar av hudar uppradade längs väggen. Materialet vi använder för våra sneakers är kromfritt kalvläder, fin kalvmocka och vegetabiliskt garvat foderläder från Italien som är snällt mot foten och andas väl. Första steget i tillverkningen är att skära till delarna för ovanläder och foderläder av hudarna, det görs genom att man placerar ut formar på hudarna och med en press stansar ut dem, lite som när man gör pepparkakor.

Ett antal duktiga sömmerskor syr sedan ihop delarna, först ovanläder och foderläder var för sig, sedan ihop tillsammans, med exempelvis förstärkningar vid snörhålpar och vaddering vid öppning och plös. Därefter sätts kappor i vid tå och häl och ovanlädret dras över lästen (den form som skon byggs på) och pinnas fast i mellansulan i läder. Under mellansulan har vi också en gelänk i metall, som ger stadga åt hålfoten och minskar risken för trötta fötter. Allt detta är interna delar som inte syns utifrån, men som påverkar enormt i hållbarhet och komfort, och är man ute efter att göra riktigt bra skor är dessa delar minst lika viktiga, men alltså tyvärr något som de flesta tummar på.

Man ruggar upp ytan som ska limmas, eller sys och limmas, för att det ska fästa bättre.

Cup-sulor.

Alla skor som sys limmas också för extra tålighet, det finns ingen skokonstruktion som bara bygger på sömmar.

Här har lästen dragits ut, och man syr med en sidewall stitch-symaskin.


I det här läget har man i princip en färdig sko som sitter ihop helt och hållet och man kan plocka ut lästen, bara sulan saknas. För trainers, runners och GAT-sneakers så limmas yttersulan på plats, för sneakersen med så kallade cup soles så använder man mindre lim vid skons nedre yttersida, och så syr man fast ovanlädret i sulan. Det görs med en sidewall stitch-symaskin, som enkelt kommer åt även framme i tån. En konstruktionsmetod som gör att en skomakare med rätt utrustning kan sula om skorna.

Nu återstår bara att på mockaskor spraya med impregneringsspray, läderskor smörja med kräm, lägga i våra tjocka dämpande iläggssulor och snöra dem. Då har vi bara gått igenom de större dragen i tillverkningen, mängder med små steg och processer tillkommer längs vägen. Egentligen skulle vi vilja beskriva alltihop, då även många av de små delarna spelar roll, men risken är att det kanske blir lite tradigt.

De extra tjocka iläggssulor vi använder får vår logotyp.

Impregnering av mocka.

Det släta lädret får kräm och annan behandling.

Snörningsstation.

Vad man dock ska ha med sig är helheten som allt vi beskrivit – och inte beskrivit – här resulterar i. Den gedigna känslan på foten. Vi lägger hellre 20-30 procent extra i produktionskostnad även på sådant som inte syns, men som verkligen gör skillnad. Byggkvaliteten och materialvalen brukar de flesta uppleva direkt när de sätter i foten första gången. Och den kvaliteten gör också att våra sneakers har förutsättningar att hålla väldigt länge.

Missa inte filmen från vår sneakersfabrik längre ned.

Här hittar ni alla våra premium sneakers, trainers och runners

Innan skorna packas i lådor får de en sista översyn.

Packat och klart.

Sneakers, trainers och runners som inom en snar framtid kommer att förgylla någons fötter.

Film som visar tillverkningen av våra sneakers

https://www.youtube.com/watch?v=Upd9CpiQbkk