Köpvillkor
Information Black Friday 2025
14 dagars öppet köp gäller på samtliga varor på rea (ej förlängt över jul), ej kostnadsfritt byte av storlek men returfraktsedel erbjuds mot självkostnadspris (79kr) vid behov.
Information jul 2025
Förlängt öppet köp till 7 januari
För alla köp som görs fram till julafton gäller öppet köp ända till 7 januari 2026. Det går bra att byta storlek, byta mot andra produkter eller få pengarna åter om så önskas. För dig som planerar att ge bort ett par skor i julklapp så har vi alltid ett helt kostnadsfritt byte av storlek om man inte skulle hitta rätt storlek direkt. För produkter med personlig gravyr gäller ej öppet köp eller bytesrätt.
Leverans före julafton
Beställ senast den 17 december för leverans innan julafton, beställer du under den 17 december kommer alltså varorna fram innan jul (så länge fraktbolagen sköter sig, vi kan endast garantera att paketen lämnar vårt lager i tid). För dig som bor norr om Sundsvall tillkommer 1-2 dagar beroende på hur långt norrut du bor. OBS: För gravyr är sista dag att beställa 15 december.
Fri frakt och snabb leverans
Inom Sverige erbjuder vi fri frakt från 499 kr. Samtliga varor skickas direkt från vårt lager i Skåne.
Du kan alltid klicka på kundvagnsikonen när du har något i din kundvagn för att se fraktalternativen och kostnaderna i kassan.
Leveranstid
Beställ före kl. 13.00, måndag-fredag, så skickas din beställning samma dag. Du kan se den beräknade leveranstiden för varje leveransalternativ i kassan.
Våra leveranstider är baserade på information och ledtider från fraktbolagen, förseningar i fraktbolagens leveransprocess är inget vi kan garantera inte kan hända, och förseningar i leveransen är inte en anledning att kunna avvisa paketet eller få det returnerat kostnadsfritt.
Betalningsinformation
I Sverige erbjuder vi säker betalning genom Klarna / Kustom och Swish. Du kan välja att betala efter du fått dina varor, kortbetalning, delbetalning och flera andra alternativ.
För internationella beställningar erbjuder vi trygga och säkra betalningar via Paypal och Adyen med många olika alternativ som Visa, Mastercard, American Express, Google Pay, Apple Pay och många fler. Din kreditkortsinformation är aldrig synlig för oss och transaktionen är krypterad för att säkerställa högsta möjliga säkerhet för dig som kund.
Returer
Du kan ångra din beställning och returnera den till oss inom 14 dagar efter att du mottagit dina produkter. Om du vill returnera en produkt, besök vår returportal här och registrera din retur.
Returfrakten betalas av dig som kund om du vill returnera din(a) produkt(er). Vi återbetalar endast produktens värde, inte fraktkostnaden. I sällsynta fall kan en produkt anlända i skadat skick på grund av fraktbolagets hantering. Om så är fallet kommer vi naturligtvis att återbetala dig eller skicka dig en ersättningsprodukt utan kostnad.
Om du avbeställer din order innan den har skickats ut kan vi försöka stoppa den, på kreditkort / PayPal-beställningar betalar vi en transaktionsavgift till processorn, det är cirka 5% och dessa dras av från din beställning om du avbeställer den innan den skickas. Vårt lager är dock oftast snabba på att packa så det är inte alltid vi kan stoppa dem. Se till att inte lägga en order om du inte är säker på att du vill ha den skickad till dig.
Om du beställer stora mängder skor bara för att kontrollera och returnera hela ordern eller mer än 70%, tar vi också ut en avgift på 5% för detta från återbetalningssumman som dras av vid retur. Detta gäller när du beställer tre par skor eller mer och returnerar mer än 70% av beställningen utan att byta ut skorna till andra par. Denna regel är bara för att undvika att vissa människor beställer många par, provar skorna och sedan returnerar dem vilket innebär att vi måste betala mycket kostnader för frakt och transaktion. Om du är orolig eller har några frågor om detta, låt oss bara veta i förväg innan du beställer. Den enda anledningen till detta är att undvika att förlora en massa pengar på några få kunder som beställer stora mängder skor bara för att prova. Om vi inte tog ut någon avgift för detta skulle andra kunder behöva betala dessa kostnader. Om du är orolig för storleken är det bara att kontakta oss så hittar vi en kostnadsfri lösning så länge du avser att köpa skor att behålla.
Alla returer måste skickas tillbaka med originalförpackningen i originalskick.
Om en produkt har någon defekt eller problem på något sätt måste du kontakta oss direkt när du packat upp den. Det är också INNAN du använder den så att vi kan se till att få tillbaka skorna / produkten i helt nytt skick så att vi kan 1. Reparera problemet och skicka tillbaka dem 2. Ersätt dem med en ny artikel. 3. Om inte 1 och 2 är möjligt kommer vi att se om det är möjligt att återbetala beställningen. Det är inte möjligt för kunden att välja mellan dessa, vårt första mål är alltid att leverera en produkt till konsumenten som är i gott skick. Om du får en produkt med något som anses vara ett fel kommer vi alltid att reparera eller byta ut dem åt dig, det är inte möjligt att ha återbetalning och gratis retur, om du föredrar återbetalning måste du betala för returfrakten själv. Vi kommer endast att göra full återbetalning med gratis retur om vi inte kan reparera eller byta ut produkten. Allt enligt svensk konsumentköplag.
Observera att varorna måste returneras i oanvänt skick. Om du beställer skor, prova dem försiktigt på en matta. Om vi får tillbaka varor i begagnat skick kan du bli skyldig att betala mellanskillnaden mellan varans nyvärde och dess uppskattade dagsvärde. Du får inte returnera underkläder.
Om du inte hämtar ut ditt paket från ditt utlämningsställe eller om fraktbolaget misslyckas med att leverera din produkt (de gör flera försök) och produkten skickas i retur, debiterar vi 280 kr för de extra kostnader som kommer att hamna på oss.
För skor har vi fritt byte av storlek inom Sverige, Danmark, Finland och Norge. Om du beställer från ett land utanför Sverige står vi inte för returkostnaden.
Den enda produkt som är undantagen från ovanstående är när du köper en MTO (Made to order) eller och graverade produkter. Vi skickar MTO beställningar till fabriken och därför är det inte möjligt att avbeställa beställningen efter att beställningen har lagts hos oss.
Eftersom MTO-skor tillverkas av fabriken kan misstag inträffa, det kan vara att vissa detaljer saknas eller fel som tvingar skorna att göras om. Eventuella förseningar på grund av fabriksfel måste accepteras när du beställer MTOs. Det händer sällan men med tanke på vår prisklass kan vi inte göra återbetalningar eller kompensationer på grund av förseningar i tillverkningen. Genom att beställa en MTO är du medveten om detta och kommer inte att ställa några kompensationskrav på oss. Naturligtvis försöker vi alltid tillverka MTO:erna så snabbt som möjligt och förseningar är mycket mycket sällsynta.'
För graverade produkter är det inte möjligt att byta eller returnera på grund av personaliseringen. Om det behövs rekommenderar vi att du beställer produkterna utan gravyr först för att säkerställa att storleken är korrekt.
Våra leveranstider är baserade på information och ledtider från fraktbolagen, förseningar i fraktbolagens leveransprocess är inget vi kan garantera inte kan hända, och förseningar i leveransen är inte en anledning att kunna avvisa paketet eller skicka tillbaka det gratis.
Sekretessinformation
När du lägger en beställning hos oss lagras och används din personliga information endast för att skicka ditt paket och din spårningsinformation. Vi kommer aldrig att dela din information med andra företag än de som ingår i leveransen av dina produkter (till exempel DHL, PostNord, PayPal etc.).
Integritetspolicy - GDPR
VAD ÄR SYFTET MED DENNA POLICY?
Denna policy är till för att förklara hur vi (Mode i Europa AB) samlar in, använder och skyddar den information som du delar med oss. Vi följer EU:s allmänna dataskyddsförordning, GDPR.
VILKEN INFORMATION SAMLAS IN?
Vi samlar in information som behövs för att leverera paket till dig. Namn, adress, e-post och telefonnummer E-post och mobiltelefonnummer används för att vi ska kunna skicka spårningslänk och för att fraktbolaget ska kunna nå dig när de ska leverera ditt paket.
HUR KOMMER NI ATT ANVÄNDA INFORMATIONEN?
Vi kommer inte att samla in mer information än vad som behövs för att leverera ditt paket.
HUR LÄNGE KOMMER NI ATT LAGRA INFORMATIONEN?
Enligt svensk lag behöver vi spara information för bokföringsändamål i 7 år. Information som vi använder för nyhetsbrev och/eller marknadsföring kommer att sparas tills du ber oss att ta bort den. På begäran kommer vi att ta bort ditt nyhetsbrev/marknadsföringsinformation.
KOMMER NI ATT DELA MED ER AV MIN INFORMATION?
Nej, vi kommer endast att använda informationen själva och endast dela med oss till fraktbolag när det behövs för att leverera dina paket.
Vi har rutiner för att se till att din information lagras säkert och att vi följer svenska regler.
VAR LAGRAR NI MIN INFORMATION?
Vår information lagras på servrar som är placerade i Sverige.
VILKA ÄR MINA RÄTTIGHETER?
Rätt till information: Du kan be oss om en kopia av den information vi har.
Rätt till rättelse och radering: Vi vill alltid ha korrekt information och du kan kontakta oss för att få din information korrigerad eller borttagen.
Rätt att ändra opt-in: Om du vill kan du alltid kontakta oss om du vill bli borttagen från vår nyhetsbrevslista. Det finns också alltid en avregistreringslänk längst ner i våra nyhetsbrev.
Om du har några frågor eller önskemål om vår policy är du välkommen att mejla oss på ktj@skolyx.se.
COOKIES
Vi använder coockies för att identifiera dig som kund som en unik men anonym besökare. Detta är bara för att underlätta för dig som kund och spara din kundvagn till framtida besök.
ÖVRIGT
Skolyx har rätt att ändra all information inklusive priser, specifikationer och information om ett fel har uppstått.
Vi är medvetna om att shopping online är väldigt annorlunda beroende på var du befinner dig och vilket land du bor i, tveka inte att kontakta oss på ktj@skolyx.se om du har några frågor.
Vi är här för att hjälpa dig och ser verkligen fram emot att hjälpa dig på alla sätt vi kan.