Guide - När kan skorna repareras – när behöver du köpa nya?
De randsydda skor från egna Skolyx-märket, Yanko och TLB Mallorca som vi säljer är alla gjorda för att hålla i många, många år, och för att man enkelt ska kunna reparera och laga dem när det behövs. Det fina med randsydda skor är att de enkelt går att sula om, men en nedsliten sula är bara en av många reparationer som man kan göra. I den här guiden går vi igenom några av de vanligaste typerna av slitage som blir på skorna och berättar om alla de fall det går utmärkt att reparera dem, och om de fåtal fall när det inte går att laga.
Omsulning av skor
Det ingrepp som man tydligast förknippar med randsydda skor, då ju det fina med konstruktionen är att man enkelt kan sula om dem genom att bara plocka bort yttersulan, utan att röra skons innanmäte. När sulan är nedsliten och behöver bytas på ett par lädersulade, randsydda skor är det vanligt att man gör en så kallad halvsulning. Det innebär att man sprättar sulsömmen som tillsammans med lim håller fast randen och yttersulan, bak till midjan och bara byter den del av sulan som är i marken. Midjan som inte slits på får vara kvar. Detta görs ihop med en omklackning där slitdelen på klacken byts. Görs en helomsulning så tas klacken bort (även om själva basen ofta behålls) och hela sulan byts ut. Det görs exempelvis alltid med gummisulade skor, då man inte kan få till skarven mellan midjan och nya suldelen på ett bra sätt.
Här är det utan tvekan dags för en omsulning.
Det är ingen fara om sulsömmen på undersidan slits ner, vilket ofta sker ganska snabbt i tån, både på läderskor med öppen sulkanal och där sömmen är dold, eller på gummisulor där sömmen bara är lite nedsjunken i gummit. För som sagt, sulan är också limmad och sulsömmen sys med så kallat lock stitch som låser varje stygn för sig, så det är ingen risk att den fortsätter släppa. Det är viktigt att sulan inte slits ned så långt att du börjar slita på randen, då du helst vill undvika att byta även denna. Är det bara tån som är sliten kan man sätta dit en ny tåbit i läder eller gummi, och gå ett tag till. När tåparti och även mittdelen av sulan börjar bli nednött kan man känna att den börjar bli tunn i mitten, och i värsta fall blir det hål, då är det verkligen dags för omsulning.
Priset för en halvsulning hos skomakare ligger oftast mellan 1 000-1 300 kronor, en helomsulning cirka 1 600-2 000 kronor. För skor från TLB Mallorca erbjuder vi också fabriksomsulning, det kostar 1 500 kronor, då byts både sula och klack ut. Kontakta oss på ktj@skolyx.se för mer info om detta, här kan du läsa och se mer om fabriksomsulning.
Klackning av skor
Vanligtvis det första ingreppet som behöver göras på skor, då vi sliter mycket på klacken när vi går. På lädersulade skor är det i regel en bit i gummi aningen vinklad på bakre fjärdedelen av klacken, resten är i läder. Lite beroende på hur du använder skorna och hur du går, så varierar det hur snabbt man behöver byta klacken. Det kan handla om allt från ett halvår till ett par år.
Omklackning bör göras innan gummibiten slitits ned helt, så du är inne och nöter på själva klackbasen. Läderdistanserna som bygger upp klacken är inte gjorda för att gå på och slits snabbare, och om även dessa behöver bytas blir det dyrare. En omklackning kostar i regel mellan 300-400 kronor hos skomakaren.
För damskor med hög klack där den yttre gummibiten lossat kan man laga det själv, med hjälp av ett bra lim som exempelvis atomlim.
Skor där man slitit ned hela gummibiten på klacken, vilket är dumt, då kommer även delar av klackbasen att behöva bytas ut.
Nytt bakfoder på skor
Ett vanligt slitage som blir på skor är att man nöter ned foderlädret i hälpartiet, så att det blir hål in till den inre hälkappan. Det är ganska logiskt, när du går blir det stora påfrestningar på skon här, då du i varje steg du tar skapar friktion mot bakkappan.
Det här är dock väldigt enkelt att laga, skomakaren sätter in ett nytt lager med foderläder baktill. Det limmas dit och tunnas ut mot kanterna som ligger framtill så att det inte känns, och ovankanten sys fast i befintligt ovanläder, i samma rad med stygn som redan finns här, vilket gör att det utifrån inte syns att skon är lagad. Nytt bakfoder kostar oftast kring 400 kronor. Behöver du en snabb tillfällig lösning kan du sätta dit ett sådant här hälgrepp för att täcka hålet, och ha det tills du har möjlighet att lämna in skorna för lagning.
Byta resår eller spännen på skor
Går skosnörena sönder är det onekligen en enkel procedur att byta ut dessa, men även andra sätt att hålla fast foten i skon kan fixas om de går sönder. Ett exempel är resåren på chelseaboots, som kan bli sladdriga eller lossna från sin söm. En skomakare byter utan problem ut dessa, det kostar inte mer än några hundralappar.
Resår på chelseas som skulle må bra av att bytas.
På exempelvis munkskor eller jodhpurs händer det att spännena går sönder. Även detta går i de flesta fallen att laga, även om det ibland kan behöva sys lite oortodoxt genom hela ovanlädret.
Spricka i bindsulan på skor
Bindsulan är skons ryggrad, den relativt tjocka lädersula som en randsydd sko är byggd kring. Det är i denna som ovanläder och randen är fäst med själva randsömmen. Även innanmätet på skon slits så klart, fotsvett och nötning innebär påfrestningar, och det kan innebära att tillslut börjar bindsulan att krackelera och spricka. Det här är något som är betydligt svårare att laga. Det finns ibland möjligheter att skicka tillbaka skorna till fabriken och göra en total make-over av skon (där då mer eller mindre bara ovanlädret blir kvar av ursprungliga skon), men det kostar ofta en del och när det gått så långt är skorna i regel så slitna att det inte är värt det.
Bindsula som börjat spricka ordentligt utplockad ur gammal sko.
Sprickor i ovanlädret på skor
Det här är det slitage som är vanligaste anledningen till att ett par skor kasseras. Att det blir en eller flera sprickor i skons ovanläder. Vanligen är det i skons gångveck ovanpå den så kallade vampen, den bredaste delen på skon där den böjer sig. Är det välvårdade skor tillverkade i fint full grain-läder kan det dröja många, många år innan detta inträffar, men rent krasst så kommer alla skor att tillslut få sprickor i ovanlädret här i vecken. Det finns möjligheter att laga, men det behöver göras med lappar av nytt läder och blir sällan särskilt snyggt.
För att se alla våra högkvalitativa randsydda skor från vår egen Skolyx-kollektion, Yanko och TLB Mallorca, klicka här.